Ben je in of uit contact? De kunst van verbinding maken.
Hoe komt het dat het ene gesprek makkelijker verloopt dan de ander? Je herkent het vast wel met de ene collega of klant heb je meer een “klik” dan met de andere. Soms heb je het idee dat je goed op één lijn zit met de ander en dat de communicatie lekker stroomt en soms heb je het idee dat wat je ook zegt je boodschap niet overkomt en het gesprek je meer tijd en energie kost. Check dan of je wel goed afgestemd bent met de ander.
Even afstemmen graag.
Wanneer je naar een goed gesprek kijkt dan kan je dat letterlijk aan de buitenkant zien. Je kan bijvoorbeeld zien dat de gesprekspartners op dezelfde manier zitten of staan, dezelfde gebaren maken. Bijvoorbeeld beide wat naar elkaar toe gebogen, of met de armen of benen over elkaar. Ze maken oogcontact, maken vrijwel identieke gebaren met de handen of ze leunen naar één kant. Je hoort dat ze op gelijke toonhoogte en in hetzelfde tempo praten. Zelfs in het zelfde tempo ademen als je gesprekpartner hoort bij een goed gesprek. De gesprekspartners maken met elkaar contact en zijn volledig op elkaar afgestemd. Ze vormen als het ware één geheel en spiegelen elkaar.
Zodra je niet meer afgestemd bent op de ander gebeurt het omgekeerde. Je ziet bijvoorbeeld dat beide gesprekspartners niet dezelfde lichaamshouding aannemen, andere toon en tempo van praten hebben. Het lijkt wel of ze alle twee op een andere golflengte zitten en langs elkaar heen praten.
Je zult merken dat je bij kinderen vaak automatisch spiegelt en afstemt. Je gaat automatisch met je lichaam op kindhoogte, gebruikt een andere toonhoogte, tempo en woorden dan in je gesprek met volwassenen. Kortom je stemt af op het kind.
Afstemmen, contact maken, houdingen, bewegingen en gebaren zijn dus een belangrijke voorwaarde in een gesprek. Als je onvoldoende afstemt op je gesprekspartner, zou het zo maar kunnen dat je informatie mist, elkaar niet begrijpt en aan het miscommuniceren bent. Vanuit de NLP- methode (Neuro Linguïstisch Programmeren) wordt dit ook wel rapport (spreek het uit op z’n Frans; rappoor )maken genoemd.
Wat kun je hiermee op de werkvloer?
Wil je binnen de communicatie iets bereiken met de ander dan is het belangrijk om eerst goed af te stemmen op de ander. De kans dat je boodschap dan goed overkomt richting collega’s en klanten is veel groter. Gelukkig gaat dit in de meeste gesprekken automatisch en hoef je hier niets voor te doen.
Mocht een gesprek naar jouw idee niet lekker verlopen; onderzoek dan of je wat meer kunt “matchen” met de ander. Maak contact, stem af en ga communiceren op de golflengte van de ander.
Matchen, oftewel afstemmen op de ander, is geen kunstje!
Als je denkt dat matchen alleen maar een kunstje is en gaat over houding en gedrag kopieren van de ander dan heb je het mis. Het is namelijk veel meer dan dat! Matchen gaat namelijk ook over echt contact maken. In verbinding staan met jezelf en de ander, respect hebben, jezelf en de ander helemaal oke vinden, zonder oordeel en veroordeel zijn.
Neem de komende tijd eens waar hoe natuurlijk je afstemt op de ander. Wees je bewust of je met een collega of klant “matcht” en hoe je misschien nog meer zou kunnen matchen. Doe het uiteraard subtiel en welgemeend zodat het niet als een trucje voelt!
Training of coaching op jouw locatie?
Zou je individueel of samen met je collega’s meer willen weten over matchen en effectief communiceren op de werkvloer met collega’s en klanten? We stemmen graag met jullie af! Kijk dan hier voor de mogelijkheden voor een in-company training. Ook 1 op 1 coaching is mogelijk.
Voor kinderopvang, sociaal werk en jeugdzorg; nog FCB subsidie aanvraag mogelijk tot 15 december 2018
Veel van onze trainingen vallen onder de subsidie regeling van het FCB. Subsidie aanvragen is nog mogelijk tot 15 december 2018! Zowel voor individuele medewerkers als organisaties. Pak dus nu je kans! Neem vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee en helpen je met je aanvraag.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!